“Riding Gear”

“Riding Gear” atau kelengkapan pakaian menunggang basikal saya

Image

Ringkas

Ringkas sahaja, cuma bertopi keselamatan “BERN” yang saya rasa lebih mampu memberi perlindungan berbanding helmet basikal biasa yang dibuat dari styrofoam ringan. Sepasang sandal Teva yang membolehkan kaki saya bernafas dengan selesa dan pelindung muka untuk megelakkan habuk dan terik matahari dari membakar muka saya. Sarung tangan juga penting.

Image

Sandal Teva berusia 2 tahun. Berhujan dan berpanas setia bersamaku

Image

Teva

Image

Helmet Bern

 

 

Kelengkapan pakaian untuk bermotorsikal

Image

Serba berdiri!

Berbeza pula bila bermotorsikal. Secara amnya bermotorsikal memerlukan perlindungan yang lebih. Helmet “fullface”, “padded” jaket & seluar, sarung tangan dan but.

Image

But menunggang ini telah berusia 18 tahun! Diperbuat dari kulit berjenama Fieldsheer. Pada masa itu dibeli pada harga RM150.

Image

Sudah agak buruk dan melelas sana sini tapi tiada bahagian yg terkopak/tertanggal atau koyak.

Apabila sudah terbiasa berbasikal, bila bersiap untuk menunggang motorsikal saya merasa agak malas mengenangkan pakaian dan kelengkapan yang agak “bulky”. Pakaian berbasikal adalah lebih mudah dan ringkas. Tetapi itu bukan alasan untuk saya mengenepikan semuanya demi keselamatan diri sendiri.

Harga bukan menjadi faktor utama dalam memilih kelengkapan. Saya lebih mementingkan keselesaan dan praktikaliti sesuatu barang itu. Contohnya but menunggang saya itu telah saya gunakan selama 18 tahun, berhujan dan berpanas. But menunggang Wak berharga berkali-kali ganda tapi tidak tahan lama. Sepanjang tempoh 18 tahun tersebut, Wak telah bertukar ganti but sebanyak 3 kali.

2 responses to ““Riding Gear”

    • betul! ringkas! klu motor tengah bersiap berpelu2…. bila dah sampai rumah, dgn penat, kdg tak larat dah nak bukak semua but, jaket, helmet yada yada yada…. hahahaha

Leave a Reply

