Kayuhan Danau Toba bersama Det-C – Day 3 : Tuk Tuk – Tomok – Tuk tuk

Pada pagi hari ke3, kami bangun sekitar jam 6.30 pagi waktu Malaysia (jam 5.30 pagi waktu tempatan) untuk melihat matahari terbit di Tuk Tuk. Saya ingatkan saya orang pertama, rupanya rakan-rakan lain juga telah ada dengan kamera masing-masing ditangan. Seronok rasanya bermain dengan kamera mengambil gambar matahari terbit. Macam-macam gaya dan aksi dilakukan.

10601_10151648307748430_348722199_n

bermain dgn bayang

964429_10151561441159865_852750920_o

bersedia untuk melompat! hahaha

945519_10201163354954620_1379115828_n

satu, dua, lompat!

981672_625960467414251_1715622854_o

yay! inilah hasilnya! (setelah take yg ke 1000 kali)

994766_608712812481066_1824573877_n

995805_608712862481061_169814960_n

Bersantai sambil menikmati matahari terbit. Izura, apakah yang kau kenangkan?

580190_588671521153236_2106323206_n

kita duk bincang apa ni Izura?

995595_608712805814400_1744231107_n

Semasa sibuk dgn kamera masing-masing, gadis batak ini menghampiri kawasan ini untuk mengambil hasil bubu yang ditinggalkan semalaman. Hasilnya ialah fresh water prawn dan ikan hantu.

981246_625965424080422_1302866528_o

selepas ini kita mahu kemana Tuah?

1002085_10151648307438430_1933344581_n

“Percayalah cakap aku King, satu hari nanti, ko akan jumpa pasangan touring yg sesuai dgn ko” Wak

935222_10201163354434607_2023727185_n

aksi sorang photog

1001834_10151648325263430_1775418976_n

Pagi itu kami hanya bersarapan ditempat penginapan kami. Saya dan Wak telah menyediakan sarapan “instant” dan ringkas dari bekalan-bekalan makanan yang dibawa oleh rakan-rakan lain. Saya dan Wak lebih menggemari cara ini ebrbanding makan dikedai. Pertamanya, ia menjimatkan. Kedua ianya mampu merapatkan lagi hubungan atau “bonding” sesama rakan. Kemesraan dapat dijalinkan

988376_608712865814394_49357820_n

Chef Wak sdg beraksi. Saya tukang panaskan roti jer hehehe

601854_608712925814388_136270272_n

Di veranda bilik saya (tingkat atas) jer masak. Rakan-rakan lain datang dgn bekalan masing-masing untuk dikongsi bersama

970487_10151648308583430_11722025_n

Kesian jiran sebelah tu hahahaha

1017248_10151648308218430_1790141573_n

Sedap sungguh rasanya walaupun simple. Kerana angin danau + rakan-rakan agaknya.

Setelah perut masing-masing kenyang, kami pun bersedia untuk menjelajah! Kami membuat keputusan untuk berbasikal ke Tomok untuk ber’shopping’ dan melawat beberapa tempat menarik disana.

1010898_10151648309973430_806190023_n

Recharge – we are ready to crank up and down Tuk Tuk to get to Tomok!

935929_10201163357834692_502180812_n

huff huff hufff!!!

981403_626200837390214_419933335_o

look! we are floating!

969201_10201163355474633_90789233_n

9114_10151648310898430_183981537_n

click! click! click! snap! snap! snap!

966731_626770937333204_1041596627_o

Di sini hanya ada kerbau. Tiada lembu melainkan lembu berkaki pendek hehehe

966000_626772723999692_771481241_o

All the laday in da house!

944408_10151648310338430_391411848_n

602414_608713072481040_1025989810_n

the ballerina?

179699_10201163355754640_806628284_n

181210_608713082481039_28431562_n

1615_10151648318523430_598279375_n

where is Tomok guys?

6327_10151648311388430_616815211_n

Tomok

977017_10151629013298430_1337184451_o

Ferry landing in Tomok

980265_10151561435894865_1616259988_o

Kami menumpang parking basikal disini. Tuan kedai seems ok with it sbb kami mmg makan dan minum sekali dikedai tersebut sblm melawat kawasan ini. Tetapi lelaki berbaju petak itu, mendakwa diri sbg “hulubalang” disitu dan akan menjaga basikal kami. Saya tau, dia hanya mahukan $$. Sekembali kami kekedai tersebut, lelaki ini sudah tiada dan tuan kedai enggan menerima wang kami kerana menurutnya kedai itu miliknya, mengapa perlu bayar lagi?

181225_608713122481035_1637679187_n

6327_10151648311388430_616815211_n

580465_10151648306733430_1278719798_n

The King!

944407_10151648313028430_565768504_n

Kami menyaksikan persembahan Si Gale-gale. Setiap penonton dikenakan bayaran sbyk Rp5,000. Beberapa penonton dipilih untuk turut sama melakukan tarian. Kami lihat Wak agak gelisah dan beberapa kali cuba berhenti menari dan pergi. Tangannya digeleng-gelengkan seperti memberi isyarat tiada. Rupa-rupanya penari cilik ini meminta wang lagi!

965420_10151561436309865_1980163404_o

Penonton

945740_608713255814355_494472160_n

Shopping time!!

1011178_10151648313698430_1719534734_n

kene bijak tawar menawar. Pergi ke kedai yg dihujung-hujung dan kurang pengunjung. harga yang dibuka adalah serendah 50% dari kedai-kedai lain dibahagian depan yang ramai pengunjungnya

969178_608713302481017_343959112_n

964782_10151561437309865_619460395_o

Perkuburan Raja Sidabutar. Kami perlu memakai kain Ulos untuk memasuki kawasan makan ini dan perlu berlaku sopan.

1002093_10151648314398430_502545330_n

944114_10151648315073430_855777968_n

966200_626202487390049_651427084_o

Sesuai untuk dijadikan cover album!

965168_626203724056592_1274855136_o

Pengunjung boleh memakia pakian Raja dan Puteri Batak dengan bayaran sebanyak RM6. Wak, King, Izura dan Tun tidak melepaskan peluang untuk beraksi dan berangan-angan

980739_10151561421094865_748712956_o

Dari lensa kamera Izura. moment yang sangat sweet… awwwww hehehehe

Kembali semula ke tempat penginapan kami pada jam 2.00 petang. Untuk tengah hari ini, kami memasak secara gotong royong lagi. Kali ini di bilik rakan-rakan yang berada ditingkat bawah. Lebih luas dan selesa. Saya telah membeli beberapa bahan untuk dimasak dikedai runcit yang berhampiran. Nampaknya kakak dikedai itu amsih ingat pada saya. Terus dia bertanyakan khabar dan agak terperanjat apabila mengetahui yang kali ini saya berspeda lagi dan bersama dengan lebih ramai kawan-kawan yang lain. Beberapa wanita tempatan yang berada dikedai tersebut berkata “wah…enak sungguh mereka ya sehingga boleh bersenang-senang berspeda sampai ke mari”. Saya hanya tersenyum mendengar kata-kata mereka.

964504_10151561421649865_140619719_o

Mandur Syaaban memberi arahan kepada saya hehehe.. Huda, menyediakan telur dadar, saya memasak nasi, Atok pemotong bawang yang hebat dan Masterchef wak sedang beraksi

1017177_10151648319858430_1676985671_n

goreng ikan bilis jer pon hahaha

946686_10151648318773430_522353169_n

Dapur kami dijalanan jer…..

946493_608713859147628_811996435_n

Masa untuk makan! kekurangan pinggan, maka kami menggunakan bahan yang alami – daun pisang! atas jalan pun atas jalan lah!

967219_10151561422324865_224875096_o

yang ni kelas satu hahahah

1002409_10151648321298430_275236000_n

Ala-ala nasi ambeng!

1016669_10151648320593430_856189991_n

Dah kenyang ape lagi -lenteng! Abg Amer tukang gulung, Wak tukang hisap

999675_10151648320588430_1491949503_n

belek-belek basikal

Selepas itu kami semua berehat dibilik masing-masing. Pada sebelah petangnya pula, kami mandi danau pula!

296244_608713915814289_2138492750_n

Izura gayat. takut papan tu patah!

474980_10151561422809865_1044350854_o

Adi bersedia untuk membuat terjunan.

704934_10151561423839865_1997655581_o

Izura bersedia untuk… errr… aaaa… errr… ntah, buat ape ntah tu

984084_588674181152970_1041339878_n

Aksi photog dan model yang melampau

969829_608714055814275_745486360_n

Berendam sambil menyaksikan matahari terbenam

994328_588674347819620_851590200_n

936776_608714002480947_1212448927_n

Akan sentiasa terpahat didalam ingatan!

7836_588674974486224_1838406514_n

931180_588671574486564_930272988_n

Bila matahari telah berlabuh, inilah kerjanya – update FB. Anti sosial betul!

996837_10151648330968430_60307822_n

Sebelum tidur, sempat gak lagik buat cekodok at 10pm!

1005958_10151648307163430_1483521874_n

Cekodok ikan bilis hasil tangan King

Sebelum tidur, saya mengingatkan peserta untuk berada di jeti (ditempat kami mengambil gambar matahari terbenam didalam kawasan cottage itu juga) sebelum jam 8.00 pagi waktu Malaysia. Feri akan singgah disetiap jeti persendirian milik setiap guesthouse/hotel di Tuk tuk ini. Ini sangat memudahkan kerana kami tidak perlu pergi jauh ke Tomok untuk mengambil feri ke Parapat. Saya mengingatkan mereka untuk mendapatkan rehat yang cukup, kerana kami perlu melakukan tanjakan (climbing) yang agak curam sejauh 10km.

All photos credited to King, Izura, Zamzuri, Atok dan Tun Teja

(Sila klik untuk pergi hari-hari sebelum dan seterusnya)

Intro

Day 1 : 31 May 2013 | Pelabuhan Kelang – Teluk Nibong – Tele

Day 2 : 1 June 2013 | Tele – Tuk Tuk (Samosir Island)

Day 3 : 2 June 2013 | Tuk Tuk – Tomok – Tuk Tuk

Day 4 : 3 June 2013 | Tuk Tuk – Parapat – Permatang Siantar

Day 5 : 4 June 2013 | Permatang Siantar – Tebing Tinggi – Indrapura

Day 6 : 5 June 2013 | Indrapura – Tanjung Balai

Day 7 : 6 June 2013 | Tanjung Balai – Teluk Nibong – Pelabuhan Kelang

4 responses to “Kayuhan Danau Toba bersama Det-C – Day 3 : Tuk Tuk – Tomok – Tuk tuk

    • hahah Insyaallah… Saya dan Wak mmg dari dulu walau travel ngan motor pun suka masak sendiri. Berkayuh lagi2 plak tempat makan yg tak tentu hala lagilah kene masak sendiri. geng2 kali ni plak byknya budak2 gunung yg dah biasa masak sendiri tu yg ramai masterchefs tu 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s